کلیسای سرکیس مقدس ، کلیسای جامع پایتخت

دوشنبه 17 ارديبهشت 1397
12:22
samaneh

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس

تور داخلی ارزان
کلیسای سرکیس مقدس، بزرگ ترین کلیسای تهران است در ابعادی به طول پنج متر و عرض هشت متر می باشد. عنوان کلیسای جامع پایتخت را به کلیسای سورپ سرکیس اختصاص داده اند. سرکیس مقدس، یکی از قدیسان کلیسای حواری ارمنی بود که در اوایل سده چهارم میلادی به علت مسیحی بودن تحت تعقیب قرار گرفت و در پایان کشته شد.
معماری کلیسای سورپ سرکیس برگرفته از معماری سنتی کلیساهای ارامنه می باشد. روش نوگرایانه معماری دوره پهلوی دوم، بر شکل‌گیری کلیسا تاثیری نداشته است.


معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


تور کربلا وجود کلیساهای ارامنه در استان آذربایجان غربی، نشانگر نزدیکی قوم های ارمنی و ایرانی بوده است. از دوره اشکانیان به بعد که ارمنیان در حاشیه رود ارس و دریاچه ارومیه زندگی می کرده اند، بعد از گرایش به دین مسیحیت کلیساهای خود را کم کم بنا نمودند. کلیسای سوُرُپ سرکیس مقدس خوی نیز یکی از همان هاست که در شمال غربی شهرستان خوی در میدان قمسال (کشاورز) و محله قدیمی امامزاده واقع شده است.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


داخل کلیسا پلانی به شکل صلیب وجود دارد که در آن پنجره هایی قرار گرفته است. این پنجره ها با نقاشیهایی از داستان های مذهبی تزیین شده است. دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشیده شده اند و روی آن ها، نقاشی هایی با مضمون معراج حضرت مسیح، غسل تعمید عیسی (ع)، مصلوب شدن و غیره نقاشی شده است.
دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید پوشانده شده اند و ساده به نظر می رسند و اما نورپردازی بر روی آنها در شب، تصویری خاص را ایجاد می کند. این کلیسا از بخش های مختلفی همچون جایگاه نوازندگان، نمازخانه، حوض تعمید، محراب و دو اتاق خصوصی تشکیل شده است.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


شکل و شمایل کنونی کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی مدیون بازسازی و مرمتی است که در دوره صفویه روی آن انجام گرفته، ضمن اینکه با مشاهده پلان کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی متوجه خواهید شد، پلان آن متاثر از معابد ایرانی یوده که دارای دو ورودی از ضلع جنوب و غرب است.
در سال 1918 میلادی که در این منطقه جنگ صورت گرفت باعث شد برخودها و حوادثی برای ارامنه بوجود بیاید که منجر به خروج آنها گشت و کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی را به مکانی متروک تبدیل کرد.
قدمت کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی متاسفانه مشخص نیست، اما ارامنه بر این باورند که هفت یا هشت سال پس از فوت گریگور مبلغ دین مسیحیت در ایران در اواسط قرن سوم هجری ساخته شده، یعنی زمانی که دین مسیحیت در شمال غربی ایران رواج داشته است، البته شهرستان ماکو در آن روزگار مکان مقدس اسقف نشینان قوم ارامنه بوده است.
کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی روی سردر و دیوارهای داخلی آن نقش برجسته هایی از طرح صلیبی دارند
سنگ های بکا رفته در سردر کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی کاملا گویای محبوبیت دین مسیحیت در آن زمان را نشان می دهد چرا که دارای ستگ های تراشدار و نقش و نگار های برجسته صلیبی شکل هستند.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


به محض ورود به کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی در آذربایجان غربی با شش ستون رنگی مواجه می شویم که با تزئینات آجری خودنمایی می کنند. با کمی قدم زدن در آن متوجه می شوید کف کلیسا حدود هشتاد سانتی متر از کف بیرونی آن گود تر و محراب آن که به وضوح در داخل کلیسا مشاهده می شود در ضلع شمال شرقی واقع شده است. با توجه به نوری که به درون کلیسا وارد می شود، برای تامین نور آن هشت روزنه کوچک درجهت جنوب و شمال، سه روزنه کوچک تر در شرق بنا و یک پنجره نیز در غرب تعبیه شده است.
دیوارهای کلیسای سرکیس مقدس خوی دارای ضخامتی حدود بیست سانتی متر هستند که به صورت رگه چینی روی هم قرار گرفته و شکل و شمایلی مکعب مستطیل دارند و جنس آنها از آهک است. در مرکز بنا گنبد تقریبا کوتاه آن، نظر شما را جلب خواهد کرد که مرکزیتی برای تجمع مردم مسیحی بوده است. علی رغم قرار گرفتن کلیسای سرکیس مقدس خوی در فهرست جاذبه های گردشگری استان اآذربایجان غربی به دلیل یکسری مشکلات درب کلیسا مسدود می باشد و شهروندان نمتوانند از آن دیدن کنند.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس

----------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی سفربین:


[ بازدید : 105 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به safarhayehsabz است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]