دریاچه اوباری بهشتی در دل جهنم

يکشنبه 9 ارديبهشت 1397
12:35
samaneh

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی

تور داخلی ارزان


در میان جلوه‌های گوناگون طبیعت، بیابان و کویر شاید آن گونه که باید و شاید جلب توجه نکند. بی‌شک نمی‌توان منکر زیبایی و شکوه این چشم انداز خیالی شد. جایی که همه چیز ساده اما در عین حال پر رمز و راز جلوه می‌کند. در این مقاله دریاچه ای را به شما معرفی می کنیم که در دل کویر قرار دارد یعنی با یک تور طبیعت گردی هم کویرگردی می کند و هم می توانید از طبیعت سرسبز و بکر دریاچه شنی اوباری لذت ببرید.


دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


اخذ ویزای دبی


دریاچه اوباری در بیابان لیبی و شمال صحرای بزرگ آفریقا می باشد. اطراف این دریاچه به اندازه ای سرسبز و زیبا است که باورش سخت است که در دل کویر چنین بهشتی وجود دارد.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


دریاچه شنیِ اوباری محوطه‌ای وسیع از تپه شن های مرتفع در منطقه‌ی «فزان» در جنوبِ غربی لیبی است. دویست هزار سال قبل، این‌جا منطقه‌ی مرطوب و حاصلخیز بود که باران زیادی در آن می‌بارید و رودخانه‌های جاری فراوانی داشت.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


این رودخانه‌ها، دریاچه‌ی بزرگی را تغذیه می‌کردند، دریاچه‌ای به اندازه‌ی جمهوری چک در آبگیر فزان که به آن دریاچه‌ی «مگا فزان» می‌گفتند.
در آن دوران که اصطلاحاً به آن دوران مرطوب می‌گویند، این دریاچه مگا فزان به بالاترین اندازه‌ی خود یعنی صد و بیست هزار کیلومترمربع رسید. تغییرات آب و هوا باعث شد تا این ناحیه، درواقع بخشی از ساهارا، به‌مرور زمان خشک‌شده و بین سه هزار تا پنج هزار سال قبل، رفته‌رفته تبخیر شود.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


امروزه بقایای دریاچه مگا فزان به شکل دریاچه‌های کوچکی در میان تپه شن های مرتفع شبیه لکه‌های مرطوبی در بیابان پخش شده‌اند. در حال حاضر حدود بیست دریاچه در واحه‌های زیبایی با نخل‌هایی در حاشیه‌ی دریاچه شنی اوباری وجود دارد که به شکل ناهنجاری‌هایی در محیط سخت و زمخت بیابانی سر برآورده‌اند.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


دریاچه‌های اوباری بسیار نمکی و شور هستند. این مسئله به خاطر آن است که این دریاچه‌ها به‌طور مداوم تبخیر می‌شوند و هیچ رود دیگری نیست که به آن بریزد و آنها را پُر کند لیبی هیچ رود پایدار و قدیمی‌ای ندارد که عمری چندین ساله داشته باشد.
این مسئله باعث شده که مواد معدنی حل‌نشده در آب دریاچه‌های اوباری متراکم شود. برخی از دریاچه‌های اوباری تقریباً پنج‌برابر شورتر از آب دریا هستند. برخی از آنها به خاطر وجود جلبک‌های مقاوم به نمک، تقریباً به رنگ قرمزِ خونی‌ درآمده‌اند.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی

--------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی سفربین:


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به safarhayehsabz است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]