باغ موزه مینیاتور تهران

شنبه 25 فروردين 1397
12:08
samaneh

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران

تور داخلی ارزان

باغ موزه مینیاتور تهران بوستانی در شرق تهران است که با هدف نمایش ماکت‌های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، ساخته شده است. وسعت باغ موزه مینیاتور تهران حدود سه هکتار می باشد. باغ موزه مینیاتور تهران درشمال خیابان جانبازان (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان قرار دارد. ایده این باغ موزه مینیاتور از باغ‌های ایرانی گرفته شده است. بنبراین باغ موزه مینیاتور تهران یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی تهران محسوب می شود که بازدیدکنندگان زیادی دارد. سفربین پیشنهاد می کند در تعطیلات نوروز مسافرانی که به تهران می آیند از این باغ موزه حتما دیدن کنند.


باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


تور گرجستان


ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ موزه مینیاتور تهران از روح هندسی باغهای ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته است که ماکتها در غالب ویژگیهای شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی که آثار انتخاب شده در آنها مستقر میباشند و با توجه به جهات جغرافیایی بناها در محیط اصلی خود استقرار یافته اند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران

در فاز اول ماکت مینیاتوری، ۱۲ اثر تاریخی که هم اکنون در فهرست آثار جهانی ثبت شده اند با مقیاس یک بیست و پنجم اندازه واقعی در باغ موزه مینیاتور تهران استقرار یافته اند: تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام ره (نقش جهان) اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشترمی باشد. باغ موزه مینیاتور تهران که ساخت مجموعه‌های آن بیش از دو سال به طول انجامید، در سال 92 رونمایی و افتتاح شد، که البته فاز دوم این باغ موزه نیز در حال طراحی است که مینیاتور سایر مکان‌های تاریخی و باستانی کشور هم قرار است در آن ساخته شود.
باغ موزه مینیاتور تهران فرصتی برای آشنایی شهروندان، جهانگردان و به ویژه کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان است و امید است که در آینده باغ موزه گسترده‌تری شامل همه آثار تاریخی و مجسمه مفاخر کشور ساخته شود.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


ویژگی خاص باغ موزه مینیاتور تهران
باغ موزه مینیاتور تهران مصداق توجه به محیط‌ زیست و در عین حال مسائل فرهنگی و تاریخی است. تلفیق نمادهای تاریخی کشور با فضای سبز به سبک باغ ایرانی، تجربه‌ای نو است که می‌تواند در سایر نقاط شهر و سایر شهرها نیز تکرار شود و شوق همنشینی فرهنگ ایرانی اسلامی را در دل مردم زنده کند.
تفاوت این باغ موزه با دیگر بوستان‌های جهانی توجه به مجموعه‌های شاخص جهانی و محیط مربوط به آن‌ها با سناریوی تطبیق با جغرافیای ایران است. باغ موزه مینیاتور تهران گونه‌های منطقه زاگرس و منطقه البرز را به طور عمومی شامل می‌شود که در اطراف ماکت‌ها پوشش‌های گیاهی ویژه هر منطقه ایجاد شده است.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


در دو طرف معابر بوستان از گونه‌های لیکوستروم پیوندی و مورد پیوندی استفاده شده که فرم درختی دارد، حدود هفتاد درصد گیاهان استفاده شده همیشه سبز و سی درصد آنها خزان‌پذیر می‌باشند. انواع گیاهان غالب کاشته شده در این باغ شامل چنار، ماگنولیای سبز، بلوط خزان شونده، میخک هندی ابلق، افرای چینی، مورد پیوندی، گوجه گل، سنجد همیشه سبز، و ... می‌باشد.
احداث ساختمان گالری به مساحت هفتصد و پنجاه متر مربع جهت ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، مونیتورینگ، سرویس‌بهداشتی و ... از دیگر اقدامات صورت گرفته در باغ موزه مینیاتوری تهران می باشد. روشنایی باغ موزه مینیاتوری تهران نیز تلفیقی از پایه چراغ‌های خورشیدی و پایه چراغ‌های متصل به برق شهری و با استفاده از لامپ‌های LED و کم مصرف است.
همانطور که گفته شد که در این باغ موزه ماکت های زیادی از آثار مختلف استان های کشور عزیزمان ایران دیده می شود سفربین در این مقاله تعدادی از این آثار را همراه با تصاویر ماکت های آنها به شما معرفی می کند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


ارگ تاریخی بم
اولین اثری که در این باغ موزه دیده می‌شود، ارگ بم کرمان است؛ شباهت زیاد این ماکت با ارگ اصلی به ویژه رنگ گل‌ها و آجرهای آن، چشمتان را خیره می‌کند؛ ارگ بم در استان کرمان و شهر بم واقع شده که در زلزله سال‌ 83 تخریب زیادی داشت؛ اما مورد بازسازی قرار گرفت.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


پارسه (تخت جمشید)

دومین اثر تخت جمشید یا پارسه در استان فارس و در نزدیکی شهرستان مرودشت قرار دارد که یکی از زیباترین ماکت‌های ساخته شده در باغ موزه مینیاتور تهران است؛ رنگ‌آمیزی سنگ‌ها بسیار طبیعی جلوه می‌کند؛ ضمن اینکه به دلیل وسعت پارسه، دیدن تمام ساختمان‌های آن در این ماکت جلوه و شکوه آن را بیشتر می‌کند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


پاسارگاد
اثر بعدی باغ موزه مینیاتور ایران، پاسارگاد است؛ مجموعه پاسارگاد در نزدیکی پارسه و در استان فارس قرار دارد؛ معروف‌ترین اثر این مجموعه بنای منتسب به آرامگاه کورش است.
آدرس باغ موزه مینیاتور تهران : تهران، جانبازان غربی، اتوبان امام علی
شما گردشگران و جهانگردان همه روزه از شنبه تا جمعه تا 8 صبح تا 8 شب از این باغ موزه می توانید دیدن کنید.

---------------------

گرداوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط : موزه آبگینه تهران * موزه زمان تهران


[ بازدید : 112 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به safarhayehsabz است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]