شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

safarhayehsabz

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

کلیسای سرکیس مقدس ، کلیسای جامع پایتخت

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس

تور داخلی ارزان
کلیسای سرکیس مقدس، بزرگ ترین کلیسای تهران است در ابعادی به طول پنج متر و عرض هشت متر می باشد. عنوان کلیسای جامع پایتخت را به کلیسای سورپ سرکیس اختصاص داده اند. سرکیس مقدس، یکی از قدیسان کلیسای حواری ارمنی بود که در اوایل سده چهارم میلادی به علت مسیحی بودن تحت تعقیب قرار گرفت و در پایان کشته شد.
معماری کلیسای سورپ سرکیس برگرفته از معماری سنتی کلیساهای ارامنه می باشد. روش نوگرایانه معماری دوره پهلوی دوم، بر شکل‌گیری کلیسا تاثیری نداشته است.


معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


تور کربلا وجود کلیساهای ارامنه در استان آذربایجان غربی، نشانگر نزدیکی قوم های ارمنی و ایرانی بوده است. از دوره اشکانیان به بعد که ارمنیان در حاشیه رود ارس و دریاچه ارومیه زندگی می کرده اند، بعد از گرایش به دین مسیحیت کلیساهای خود را کم کم بنا نمودند. کلیسای سوُرُپ سرکیس مقدس خوی نیز یکی از همان هاست که در شمال غربی شهرستان خوی در میدان قمسال (کشاورز) و محله قدیمی امامزاده واقع شده است.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


داخل کلیسا پلانی به شکل صلیب وجود دارد که در آن پنجره هایی قرار گرفته است. این پنجره ها با نقاشیهایی از داستان های مذهبی تزیین شده است. دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشیده شده اند و روی آن ها، نقاشی هایی با مضمون معراج حضرت مسیح، غسل تعمید عیسی (ع)، مصلوب شدن و غیره نقاشی شده است.
دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید پوشانده شده اند و ساده به نظر می رسند و اما نورپردازی بر روی آنها در شب، تصویری خاص را ایجاد می کند. این کلیسا از بخش های مختلفی همچون جایگاه نوازندگان، نمازخانه، حوض تعمید، محراب و دو اتاق خصوصی تشکیل شده است.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


شکل و شمایل کنونی کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی مدیون بازسازی و مرمتی است که در دوره صفویه روی آن انجام گرفته، ضمن اینکه با مشاهده پلان کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی متوجه خواهید شد، پلان آن متاثر از معابد ایرانی یوده که دارای دو ورودی از ضلع جنوب و غرب است.
در سال 1918 میلادی که در این منطقه جنگ صورت گرفت باعث شد برخودها و حوادثی برای ارامنه بوجود بیاید که منجر به خروج آنها گشت و کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی را به مکانی متروک تبدیل کرد.
قدمت کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی متاسفانه مشخص نیست، اما ارامنه بر این باورند که هفت یا هشت سال پس از فوت گریگور مبلغ دین مسیحیت در ایران در اواسط قرن سوم هجری ساخته شده، یعنی زمانی که دین مسیحیت در شمال غربی ایران رواج داشته است، البته شهرستان ماکو در آن روزگار مکان مقدس اسقف نشینان قوم ارامنه بوده است.
کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی روی سردر و دیوارهای داخلی آن نقش برجسته هایی از طرح صلیبی دارند
سنگ های بکا رفته در سردر کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی کاملا گویای محبوبیت دین مسیحیت در آن زمان را نشان می دهد چرا که دارای ستگ های تراشدار و نقش و نگار های برجسته صلیبی شکل هستند.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس


به محض ورود به کلیسای سورپ سرکیس مقدس خوی در آذربایجان غربی با شش ستون رنگی مواجه می شویم که با تزئینات آجری خودنمایی می کنند. با کمی قدم زدن در آن متوجه می شوید کف کلیسا حدود هشتاد سانتی متر از کف بیرونی آن گود تر و محراب آن که به وضوح در داخل کلیسا مشاهده می شود در ضلع شمال شرقی واقع شده است. با توجه به نوری که به درون کلیسا وارد می شود، برای تامین نور آن هشت روزنه کوچک درجهت جنوب و شمال، سه روزنه کوچک تر در شرق بنا و یک پنجره نیز در غرب تعبیه شده است.
دیوارهای کلیسای سرکیس مقدس خوی دارای ضخامتی حدود بیست سانتی متر هستند که به صورت رگه چینی روی هم قرار گرفته و شکل و شمایلی مکعب مستطیل دارند و جنس آنها از آهک است. در مرکز بنا گنبد تقریبا کوتاه آن، نظر شما را جلب خواهد کرد که مرکزیتی برای تجمع مردم مسیحی بوده است. علی رغم قرار گرفتن کلیسای سرکیس مقدس خوی در فهرست جاذبه های گردشگری استان اآذربایجان غربی به دلیل یکسری مشکلات درب کلیسا مسدود می باشد و شهروندان نمتوانند از آن دیدن کنند.

معماری زیبا و فوق العاده کلیسای سرکیس مقدس

----------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی سفربین:

سوغات های شهر تبریز

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


تور داخلی ارزان

تبریز به عنوان نماینده‌ی قوم آذری در ایران دارای فرهنگی منحصر به فرد است و در نتیجه سوغات بسیاری برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ غنی خود دارد. فرشبافی و کفاشی دو نمونه از مهم‌ترین شغل‌های سنتی تبریز هستند، در کنار دیگر صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه از جمله آجیل و خشکبار و شیرینی‌ های سنتی تبریز بی‌نظیری که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شهره است.
عسل
کوهستان سهند در آذربایجان شرقی به علت داشتن آب و هوای مساعد و پوشش گیاهی دارویی متنوع مانند گون، سیاه‌دانه، آویشن و اسطخدوس، به دور از آلودگی‌های شهری، شرایط مناسبی برای تولید انواع مختلف و خوش‌طعم عسل طبیعی فراهم کرده است.


منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


تور استانبول ارزان


لبنیات
آب‌وهوای کوهستانیِ پاک و گونه‌های گیاهی متنوع دامنه‌های سهند، شرایط مناسبی برای پرورش دام با شیرِ خوش‌طعم فراهم کرده است. لبنیات تولیدشده از این شیر طعم و کیفیت بسیار مطبوعی دارد. بین لبنیات تبریز، پنیر لیقوان که نامش را از روستایی واقع در دامنه‌های شمالی سهند از توابع تبریز گرفته، جایگاهی ویژه دارد. این پنیر طعمی ترد و شور دارد و دارای سوراخ‌های به خصوصی در اندازه‌ی نخود است و از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود. وجود نوعی گیاه معطر و کمیاب در دامنه‌ی سهند و دره‌ی لیقوان، باعث تولید پنیر لیقوان با طعمی منحصر به فرد و مرغوب شده است.

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


صنعت چرم
صنعت چرم و کفش در تبریز از دیرباز رونق داشته است. نوع دباغی چرم و قدیمی بودن تولید محصولات چرمی در استان آذربایجان شرقی عاملی است که این استان را به قطب چرم کشور تبدیل کرده است. معروف‌ترین محصول چرمی تبریز کفش‌های دست‌دوز آن است که به دلیل کیفیت چرم، دوخت ظریف و دوام و راحتی شهره است.
قالی تبریز و تابلو فرش
تبریز یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مراکز قالی‌بافی در ایران و جهان است و انواع بسیار متنوعی از فرش‌ها در این شهر تولید می‌شود. قالی تبریز از دوره‌ی صفویه شهرت جهانی داشته و بسیاری از قالی‌های این دوره‌ی تاریخی در موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند.
علاوه بر بافت ظریف و عالیِ بافندگان زبردست، طراحانِ هنرمند تبریزی در طی سال‌ها طرح‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی آفریده‌اند. ترنج، ماهی یا هراتی، مستوفی، اسلیمی لچک‌دار،درختی،… از معروف‌ترین طرح‌های قالی تبریز هستند.
فرش و تابلوفرش از سوغات درجه‌ی یک تبریز بوده و از اقلام صادراتی محسوب می‌شود.

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


حجاری
حجاری و سنگتراشی از هنرهای سنتی تبریز بوده است و امروزه با حمایت‌های دولتی و آموزش نیروهای جدید رواج دوباره یافته است. در این هنرِ تبریزی، بر روی قطعه سنگ مناسبی طرح را کشیده و سپس با قلم تراش می‌دهند.

تابلو سنگ
تابلو سنگ از هنرهای جدیدی است که در سال‌های اخیر در تبریز رایج شده است. در این هنر از سنگ‌های ریز با شکل و رنگ طبیعی و با چسباندن آن‌ها بر روی زمینه، طرح‌های متنوعی ساخته می‌شود.

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


سفالگری
سفالگری از هنرهای کهن بشری و از توانمندی‌های هنری تبریز است که با خاک سفید مخصوصِ این منطقه تولید می‌شود. کارگاه سفالگری برادران قابچی از قدیمی‌ترین کارگاه‌های حال حاضر در محله‌ی سرخاب تبریز است که خودِ کارگاه به عنوان مکانی دیدنی محسوب می‌شود. علاوه بر این، خانه‌ی صرافلار در خیابان شمس تبریزی که بنایی متعلق به دوره‌ی قاجار است، به عنوان خانه موزه‌ی سفال تبریز به روی عمومِ بازدیدکنندگان گشوده است.

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


نقره‌کوبی
نقره‌کوبی از هنرهای قدیمی ایران است که از جمله در تبریز رواج داشته و از شاخه‌های هنر قلم‌زنی محسوب می‌شود. هنر نقره‌کوبی تبریز در دوره‌ی صفوی به کمال خود رسید و در تزیین ظروف و زینت‌آلات به کار می‌رفت.
امروزه این صنعت دستی زیبا عمدتا بر روی نوع خاصی از تسبیح که از نوعی هسته ساخته شده و کشکول نامیده می‌شود، به کار می‌رود. همچنین برای تزیین استکان، عصا، چوب سیگار، پایه فندک، تابلوهای تزیینی و … انجام می‌گیرد.

منحصر به فرد ترین سوغاتی های تبریز


ورنی‌بافی
ورنی نوعی زیرانداز سنتی و از صنایع دستی آذربایجان شرقی است که در منطقه‌ی ارسباران توسط زنان عشایر بافته می‌شود. ورنی پشمی، ابریشمی و پشمی ابریشمی از انواع ورنی هستند.

---------------------------

گرداوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط :

دریاچه اوباری بهشتی در دل جهنم

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی

تور داخلی ارزان


در میان جلوه‌های گوناگون طبیعت، بیابان و کویر شاید آن گونه که باید و شاید جلب توجه نکند. بی‌شک نمی‌توان منکر زیبایی و شکوه این چشم انداز خیالی شد. جایی که همه چیز ساده اما در عین حال پر رمز و راز جلوه می‌کند. در این مقاله دریاچه ای را به شما معرفی می کنیم که در دل کویر قرار دارد یعنی با یک تور طبیعت گردی هم کویرگردی می کند و هم می توانید از طبیعت سرسبز و بکر دریاچه شنی اوباری لذت ببرید.


دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


اخذ ویزای دبی


دریاچه اوباری در بیابان لیبی و شمال صحرای بزرگ آفریقا می باشد. اطراف این دریاچه به اندازه ای سرسبز و زیبا است که باورش سخت است که در دل کویر چنین بهشتی وجود دارد.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


دریاچه شنیِ اوباری محوطه‌ای وسیع از تپه شن های مرتفع در منطقه‌ی «فزان» در جنوبِ غربی لیبی است. دویست هزار سال قبل، این‌جا منطقه‌ی مرطوب و حاصلخیز بود که باران زیادی در آن می‌بارید و رودخانه‌های جاری فراوانی داشت.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


این رودخانه‌ها، دریاچه‌ی بزرگی را تغذیه می‌کردند، دریاچه‌ای به اندازه‌ی جمهوری چک در آبگیر فزان که به آن دریاچه‌ی «مگا فزان» می‌گفتند.
در آن دوران که اصطلاحاً به آن دوران مرطوب می‌گویند، این دریاچه مگا فزان به بالاترین اندازه‌ی خود یعنی صد و بیست هزار کیلومترمربع رسید. تغییرات آب و هوا باعث شد تا این ناحیه، درواقع بخشی از ساهارا، به‌مرور زمان خشک‌شده و بین سه هزار تا پنج هزار سال قبل، رفته‌رفته تبخیر شود.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


امروزه بقایای دریاچه مگا فزان به شکل دریاچه‌های کوچکی در میان تپه شن های مرتفع شبیه لکه‌های مرطوبی در بیابان پخش شده‌اند. در حال حاضر حدود بیست دریاچه در واحه‌های زیبایی با نخل‌هایی در حاشیه‌ی دریاچه شنی اوباری وجود دارد که به شکل ناهنجاری‌هایی در محیط سخت و زمخت بیابانی سر برآورده‌اند.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی


دریاچه‌های اوباری بسیار نمکی و شور هستند. این مسئله به خاطر آن است که این دریاچه‌ها به‌طور مداوم تبخیر می‌شوند و هیچ رود دیگری نیست که به آن بریزد و آنها را پُر کند لیبی هیچ رود پایدار و قدیمی‌ای ندارد که عمری چندین ساله داشته باشد.
این مسئله باعث شده که مواد معدنی حل‌نشده در آب دریاچه‌های اوباری متراکم شود. برخی از دریاچه‌های اوباری تقریباً پنج‌برابر شورتر از آب دریا هستند. برخی از آنها به خاطر وجود جلبک‌های مقاوم به نمک، تقریباً به رنگ قرمزِ خونی‌ درآمده‌اند.

دریاچه ای رویایی در دل کویر لیبی

--------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی سفربین:

سواحل خیره کننده جزیره لنکاوی

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

تور خارجی مالزی


اگر به دنبال مکانی نسبتا قابل دسترس تر به ایران برای تعطیلات نوروز97 خود هستید؛ جزیره لنکاوی مالزی مکانی پر از زیبایی های طبیعی، تفریحات آبی و هیجان انگیز و گرمای مطبوع، خواهد بود.

جزیره لنکاوی در واقع به مجموعه ای با بیش از صد جزیره گفته می شود؛ که در تنگه مالاکا، در سواحل شمال غربی کشور مالزی واقع شده است. جزیره لنکاوی با زیبایی محسور کننده طبیعی، سواحل زیبا و… جایی مناسب برای علاقمندان طبیعت و فعالیت های این حوزه است. در ادامه با سفربین همراه باشید که برترین تفریح های ممکن درجزیره لنکاوی مالزی را به شما معرفی کنیم.


برترین تفریحات جزیره لنکاوی

تور لحظه آخری

سواحل لنکاوی را باید جذاب ترین قسمت این سفر دانست. شن های نرم و ریز و سفید در کنار درخشندگی طبیعی آب، بهترین فضا را برای ساحل گردی و تفریحات آبی محیا کرده است. البته ذکر این نکته مهم است که آب سواحل لنکاوی آنقدرها زلال نیست و شنا بیشتر در استخرهای ساحلی انجام می شود. اما این موضوع چیزی از زیبایی سواحل لنکاوی کم نمی کند. سواحلی با غروب و طلوع افتاب زیبا، سواحلی خلوت تر و دنج تر برای قدم زدن و سواحلی که دارای چمن بوده و محل خوبی برای گذراندن یک روز با خانواده هستند.

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

جزیره لنکاوی دقیقا مانند شمال ایران دارای زمین های کشاورزی به سبک شالیزار است. با این تفاوت که همین زمین های کشاورزی جزیره لنکاوی را تبدیل به یک جاذبه گردشگری نیز نموده است. از طریق پل های چوبی با ارتفاع کم، شما می توانید در این شالیزارهای بگردید و از فضای موزه برنج جزیره لنکاوی لذت ببرید.

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

چتر سواری به کمک قایق موتوری و جزیره گردی با جت اسکی از دیگر تفریحات هیجان انگیزجزیره لنکاوی می باشد که علاوه بر هیجان بالا، شما را با جزایر مختلف و بخش های دیدنی جزیره لنکاوی آشنا می کند.

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

همچنین اگر نیازمند تفریحی سنگین تر و ورزشی هستید سفربین به شما یکی از پارک های جزیره لنکاوی مالزی که پارکی ماجراجویانه می باشد را پیشنهاد می دهد. که در آن باید مانند یک کوماندو فعالیت های مختلفی مثل سینه خیز رفتن، بالا رفتن از جنگل، پیچ و تاب خوردن و… را انجام دهید.

غذاهای محلی در بازارهای شبانه از دیگر قسمت های خوب این سفر خواهد بود. غذاها در جزیره لنکاوی خوشمزه و ارزان است و شما می توانید طی خرید سوغات از بازار، غذاهای مختلفی را تست کنید. غذای دریایی یا جوجه کبابی، آب میوه های تازه، یخ چای خانگی، میوه های تازه، انواع سالاد، ساته، ساموسا و شیرینی های مختلف زیادی مانند کلوچه، پنکیک و… از چیزهایی هاست که برای شما جذاب خواهد بود.

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

و اما اگر به جزیره لنکاوی بروید و تلکابین لنکاوی را سوار نشوید قطعا بزرگترین اشتباه سفر را انجام داده اید. مسیر تله کابین لنکاوی یکی از پرشیب ترین مسیر های تله کابین دنیا است. کمی ترسناک است اما دیدن نمای ۳۶۰ درجه جزیره و اطراف آن به این سواری هیجان انگیز می ارزد.

برترین تفریحات جزیره لنکاوی

و در نهایت آخرین پیشنهاد ما در سفر به جزیره لنکاوی موزه هنرهای سه بعدی است. در این موزه نقاشی هایی چون قایق های شهر ونیز، اهرام مصر، سافاری ها و جنگل های بارانی، موج سواری و مناظر تخیلی زیاد قرار دارد؛ که قابلیت نمایش سه بعدی دارند.

--------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط :

تبریز شهر هزار رنگ شیرینی

تاریخ شیرینی پزی در ایران

تور داخلی ارزان

قبل از اینکه به معرفی شیرینی تبریز بپردازیم، بد نیست چند خطی از تاریخ شیرینی پزی در ایران بدانیم. ایرانی ها به واسطه مجالس عروسی و عذای پر رونقی که داشتند، متناسب با آن بهای زیادی به شیرینی میدادند. به طوری که در عروسی ها کیک و کلوچه ها رسم بوده و در مراسم عذاداری حلوا و غیره. اما این ذوق و سلیقه رنگ و بوی حرفه ای به خودش نگرفت تا زمان ناصرالدین شاه. شاهِ شهید، به شیرینی جات علاقمند بود و حسابی در جهت بالاتر بردن کیفیت قند و شکر در ایران همت کرد. به مرور در شهرهایی مثل یزد، قزوین، تبریز و کرمان افراد خوش ذوقی مثل حاج خلیفه در یزد دست بکار

شدند و این هنر را به صنعت تبدیل کردند.
این شد که ایران پیوسته تبدیل به خوان هزار رنگ شیرینی جات در خاورمیانه شد. بنابراین با سفربین همراه شوید که به سراغ شیرینی جات تبریز برویم و با تعدادی از ان ها آشنا شوید.


تاریخ شیرینی پزی در ایران

تور استانبول


باقلوای تبریز
آذری های خاورمیانه معولا روش خود را در درست کردن این شیرینی بی نطیر می دانند. اما باید بدانید یکی از خوشمزه ترین باقلواهای ایرانی ورژن تبریزی آن است. باقلوای کم شهدی که با نارگیل، پسته یا بادامم تزئین شده باشید. باقلوای تبریزی از لحاظ کیفیت تولید و ترکیبات به نوعی برادر باقلوای استانبولی ست و تقریبا همان طعم و مزه را میدهد.
مواد اصلی در ترکیبات این شیرینی خوشمزه آرد، شکر، تخم مرغ، هل و یک سری دیگر افزودنی هایی هستند که مردم تبریز به تجربه در خصوص بهبود طعم آن به آنها رسیده اند. برای کسانی که در ایران زندگی نمیکنند و به سفر در اینجا مشغول اند، شیرینی تبریز به خصوص باقلوا به عنوان یک سوغاتی خوب و خوشمزه میتواند در نظر گرفته باشد. تبریزی ها عادت دارند در خصوص شیرینی جات خود با حوصله و با تنوع زیادی خرید کنند. شما هم سعی کنید در سفر بعد سری به شیرینی فروش های تبریزی بزنید و بد نیست در این بین حتما باقالوای این شهر را امتحان کنید.

تاریخ شیرینی پزی در ایران


شرینی قرابیه تبریزی
شیرینی نارگیلی را که حتما شنیده اید و خورده اید. قرابیه هم در واقع یک نوع شیرینی در همین شکل و شمایل و طعم است با این تفاوت که تبریزی ها جدا آن را خوشمزه تر و با محتویات غنی تری درست میکنند. اگر در مورد قرابیه جستجویی کنید میبینید که داستان از تبریز هم فراتر میرود. این شیرینی در واقع محبوب تمام آذری های منطقه، از زنجان و تبریز گرفته تا باکو و ترکیه است. در تبریز قرابیه به عنوان یک شیرینی مجلسی و گران قیمت شناخته میشود و در واقع با طعم و ظاهر دلپذیری که دارد، در دل ایرانی ها جای بسیاری باز کرده است.
محتوایات قرابیه شامل بادام، شکر، سفیده تخم مرغ و پسته است و در نوع نارگیلی آن به جای بادام از نارگیل استفاده میشود. در تبریز تقریبا هر شیرینی فروشی قرابیه را در ویترین خود دارد و اگر به زنجان هم سری بزنید قرابی گردویی میبینید که به آن گیرداکان قلاویه سی میگویند.

تاریخ شیرینی پزی در ایران


اریس
اریس را باید بیشتر تنقلات نامید تا یک شیرینی مجلسی. در ایران وقتی صحبت از تنقلات است تا دلتان بخواهد گزینه های متنوعی از شهرهای مختلف پدیدار میشود. از انواع خشکبارها، تا مغزها و برگ میوه ها. تبریز هم در کنار آجیل مرغوب و تازه خود تنقلات دیگری دارد که به آن اریس میگویند. اریس در زبان زیبای ترکی سوت شیرینی‌سی تلفظ میشود که از قرار معلوم حسابی باب میل تبریزی هاست.
انواع مختلفی از اریس اعم از شیری، وانیلی، شکری، پسته ای و کاکائویی وجود دارد. پس هر ذائقه ای که دارید و هم طعمی را که میپسندید انتخاب کنید و در کنار یک چای دَم کشیده ایرانی حسابی از خوردن این شیرینی لذت ببرید.

تاریخ شیرینی پزی در ایران


راحت الحلقوم
راحت الحلقوم از آن شیرینی هاست که در پس مزه خوش مزه ش، داستان جالبی هم دارد. میگویند در اوخر قرن هجدهم و در دوران سلطنت عبدالحمید اول، پادشاه برای دلربایی از ملکه دستور داد تا همه آشپزان و شیرینی پزان دور هم جمع شوند و دسر تازه ای برای خوشحال کردن خاطر ملکه بسازند. همه آنچه که از دستشان بر می آمد انجام دادند و حاصل کار آن چیزی که مطلوب شاه بود نشد تا آنجا که شاگر شیرینی پزی به نام بکیر افندی از راه رسید و راحت الحلقوم را پیش کش شاه کرد.
این شد که از آن روز تا به حال، راحت الحلقوم یکی از پرطرفدارترین شیرینی های ترکی لقب گرفته است و در ترکیه به عنوان یکی از کالاهای صادراتی پرطرفدار به حساب می آید.

تاریخ شیرینی پزی در ایران


رشته ختایی تبریز
اگر بخش غذاهای مشهدی را مطالعه کرده باشید میبینید که اهالی مشهد، مانند دیگر ایرانیان بعضی غذاها را صرفا در ماه های مبارک و حرام طبخ میکنند. در خصوص شیرینی جات هم این خصیصه هست. برای مثال در بیشتر مناطق ایران زولبیا و بامیه به عنوان یک شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان تهیه میشود.
حال داستان در خصوص رشته ختایی هم به همین صورت است. اغلب مردم تبریز این شرینی را در ماه مبارک رمضان تهیه و نوش جان میکنند. در واقع به عنوان یک پای ثابت سفره افطار تبریزی ها، رشته ختایی جای بسیاری در دل تبریزی ها باز کرده است. اگر میخواهید سر از محتویات این شیرینی خوشمزه درآورید بهتر است بدانید از ترکیب رشته ختایی، کره، پسته، شکر، آب و پودر قند تشکیل شده است.

-----------------------------

گرداوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط : جاذبه های طبیعی تبریز را از دست ندهید *

جاذبه های زیبای پراگ

پراگ زیباترین شهر اروپا

تور خارجی ارزان

پراگ پایتخت جمهوری چک، که بر رودخانه ولتاوا بنا شده است، از زیباترین شهرهای اروپایی است. باید گفت این زیبایی مدیون گنبدهای طلایی کلیساهایی است که بر روی رودخانه ولتاوا نقش می بندند. شهر پراگ مملو از دیدنی هایی است که تاریخچه جالبی را در بر می گیرد و همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود می خواند. هر چند که جمهوری چک آنقدر کوچک است که گردشگران تور اروپا می توانند طی چند ساعت از پراگ، به کل کشور سفر کنند اما جاذبه های گردشگری پراگ بسیار است که برای دیدن آن ها، مدت زمان زیادی را باید صرف کرد. بنابراین در ادامه با سفربین همراه شوید که تعدادی از جاذبه های زیبای پراگ را به شما معرفی کنیم.
رودخانه ولتاوا
رودخانه واتاوا دقیقا از مرکز شهر پراگ می گذرد و پایتخت جمهوری چک را به دو قسمت تقسیم می کند. قایق سواری و گشت و گذار در رودخانه واتاوا تجربه بی نظیری است. شما می توانید در مسیر رودخانه ولتاوا ، از مناظر دو طرف رودخانه لذت ببرید.


پراگ زیباترین شهر اروپا

فیش حج

پل چارلز
پل چارلز را به قطعیت می توان از نمادهای پراگ دانست. عرض پل چارلز حدود ده متر و طول آن پانصد و شانزده متر است. پل چارلز بیشتر به پل سنگی یا پل پراگ شهرت دارد اما به افتخار سازنده پل، نام اصلی آن را چارلز گذاشته اند. قدمت پل چارلز به ۶۰۰ سال پیش بازمیگردد و اکنون مکانی برای پیاده روی های عاشقانه محسوب می شود. این پل سنگ فرش شده، محل ارتباط سه منطقه ی شهر کوچک، محله قلعه و شهر قدیم است. ساخت این پل از قرن سیزدهم به دستور چارلز چهارم آغاز شد و تا اوایل قرن پانزدهم به طول انجامید. چیزی که معماری این پل را متمایز از سایر پل ها کرده است، سی مجسمه ای است که به سبک باروک بر روی پل قرار دارد. این مجسمه ها نشان دهنده شخصیت های تاریخی و انجیلی است و می توان آن را یادگاری از معماری قرن هجدهم دانست.

پراگ زیباترین شهر اروپا


خانه رقصان پراگ
از دیدنی های مدرن شهر پراگ، خانه رقصان پراگ است که به ساختمان رقصان، خانه مست و گینگر نیز معروف است. این خانه به دستور آخرین رییس جمهور چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک ساخته شد. وی قصد داشت که خانه رقصان را به عنوان شگفتی معماری مدرن عنوان کند و منتظر روزی بود تا این خانه به یکی از جاذبه های گردشگری شهر پراگ تبدیل شود که البته باید گفت به این هدف دست یافت. این ساختمان در سال ۱۹۹۲ آغاز به ساخت کرد و در سال ۱۹۹۶ تکمیل شد و لقب زیباترین ساختمان شهر پراگ را دریافت کرد و هم اکنون به عنوان یکی از مشهورترین ساختمان های جهانی شهرت یافته است.

پراگ زیباترین شهر اروپا


میدان قدیمی شهر پراگ
برای تماشای معماری چند قرن متفاوت، پا به این میدان گذارید. این میدان زیبا که با کلیساها و ساختمان های دیدنی احاطه شده است، بی شک از زیباترین میدان های اروپا است. کوچه ها و خیابان های قدیمی شهر، در میدان قدیمی پراگ، به یکدیگر می پیوندند و تاریخ هزار ساله پراگ را به نمایش می گذارند.

پراگ زیباترین شهر اروپا


تئاتر ملی پراگ
این ساختمان با شکوه و مجلل در ساحل رودخانه ولتاوا بنا شده است و به دلیل معماری زیبایش، به عنوان بهترین دستاورد معماری چک شناخته می شود. در سال ۱۸۸۱ تئاتر ملی پراگ به عنوان سمبل هویت ملی چک شناخته شد. اگر عاشق هنر هستید، دیدن تئاتر ملی پراگ را از دست ندهید. از آنجایی که این محل، خانه بزرگترین اپرا و هنرهای نمایشی است.

پراگ زیباترین شهر اروپا


ساعت نجومی
بی شک یکی از زیباترین ساعت های تاریخی در دنیا که هنوز هم کار می کند، ساعت نجومی شهر پراگ است. این ساعت، سومین ساعت قدیمی در جهان است و قدیمی ترین ساعت تاریخی است که همچنان عقربه هایش به درستی زمان را نشان می دهند. قدمت ساعت نجومی پراگ به سال ۱۴۱۰ میلادی بازمی گردد. برای دیدن این ساعت، حوالی ساعت دوازده بروید تا از نمایش این ساعت لذت ببرید.

----------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی : ساحل زلاتنی رت معروف ترین ساحل اروپا * پربازدیدترین کشورهای اروپایی * طبیعت بکر اروپا

بی نظیرترن سوغاتی های روسیه

عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه

تور خارجی ارزان

در مقایسه با ترکیه که ایرانیان همیشه علاقه عجیبی به آوردن لباس به عنوان سوغاتی دارند، معمولا به دلیل محدودیت زمانی و برنامه ریزی های تورها ، توریست های ایرانی فرصت نمی کنند به مال های خارج از شهر درشهر مسکو یا هایپرمارکت های مخصوص سر بزنند . شهر مسکو جز ده شهر گران جهان است به همین دلیل اگر توریست های تور روسیه بخواهند به بوتیک ها در مرکز مسکو سر بزنند، شاید نتوانند چیزی پیدا کنند که هم به دلشان باشد و هم به جیب شان صدمه نزند. سفربین در این مقاله به شما پیشنهاد می کند که ، علاقه مندان تور روسیه ، از آن دسته سوغاتی هایی به ایران بیاورید که هیچ جایی جز روسیه پیدا نمی شوند.


عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه


تور استانبول عروسک ماتروشکا
عروسک های چوبی ماتروشکا همیشه نماد فرهنگ روسیه بوده اند. از لحاظ معنی واژه 'ماتروشکا' به زبان روسی، یک فرم اسم زنانه 'ماترونا ' می باشد. این اسم تا قرن هجدهم که با گسترش روابط روسیه و اروپا و ورود اسامی خارجی به زبان و فرهنگ تورروسیه شروع شد، رایج ترین اسم بین خانم ها بوده، دلیل آن هم خیلی ساده است، در ریشه اسم ' مترونا ' معنی 'مادر' نهفته است و یک زن در فرهنگ روسیه همیشه اول مادر بوده ، بعد همسر. پس انتخاب همچین اسمی برای عروسک های تودرتو، که کل عروسک بچه داخل آن پنهان شده اند، اصلا تعجب آور نیست. از نظر قدمت این عروسک، رایج ترین نظریه می گوید که خود ماتروشکا در اواسط قرن 19 میلادی برای اولین بار ساخته شد و بالافاصله کوتاه ترین راه ممکن را به قلب های مردم روسیه پیدا کرد. عروسک ماتروشکا سمبل خانواده، مهربانی و عشق مادر به فرزندانش بوده است. عروسک های داخلی به تدریج کوچک تر می شوند و تعداد آنها در ماتروشکای کلاسیک فرد است، از پنج به بالا. ناگفته نماند که در شهر های مختلف روسیه موزه هایی مملو از ماتروشکا وجود دارند و معروفترین آنها در شهر مسکو، کوچه لیونتیوسکی است. به دلیل رنگ های شاد ماتروشکا، روسری های قشنگ آن که خیلی شبیه روسری های سنتی ایرانی هستند، به نظر سفربین این سوغاتی با دکور خانه های ایرانی کاملا هماهنگ می شود و برای خانواده شما هم می تواند یادبود بی نظیری ازتور روسیه باشد. و یکی از مهمترین سوغاتی های تور روسیه می باشد.

عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه


کولوچه سنتی شهر تولا
این نوع شیرینی می تواند بسیار جالب و کاملا سازگار با مزاج ایرانی باشد. همانطور که از اسم این کولوچه پیداست مرجع آن شهر تولا بوده است. در لیست سوغاتی های روسیه ما یک بار دیگر به این شهر مراجعه می کنیم. مردم شهر تولا از قدیم الایام به مهمان نوازی و چای خوری بسیار معروف بودند. به همین دلیل در قرن هفدهم میلادی به درست کردن این نوع کولوچه پرداختند. جز مواد اصلی خمیر این کولوچه عسل و دارچین (پودر زنجبیل و میخک هم اضافه می شود) است، داخل این کولوچه را هم معمولا با شیر عسل یا مارملاد پر می کنند، همچنین کولوچه روکش شکری دارد. صد درصد نیازی نیست که شما حتما به شهر تولا سفر کنید برای خرید این سوغاتی خوشمزه، کولوچه های از این نوع در هر نانوایی یا شیرینی سرای شهر مسکو یا هر شهر دیگر پیدا می شود. ظاهر این کولوچه و نوع بسته بندی کنونی آن طوری است که راحت می توانید با آوردن آن به ایران بچه های خانواده و همچنین دوستان شکموی خود را خوشحال کنید.

عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه


خاویار روسیه
شما می توانید نسبت به این سوغاتی روسیه جبهه بگیرید و بگویید که ایران مگر برای خودش خاویار ندارد؟؟؟ صد درصد خاویار ایرانی در کل جهان به کیفیت بالا و طعم فوق العاده معروف است. اما یک چیزی هست که بازار خاویار روسیه را بسیار متفاوت می کند. فیل ماهی سوروگا که در ایران معروف شده است ، در سوپرمارکت های روسیه شما می توانید انواع دیگر آن را هم پیدا کنید، از انواع درشت تا بسیار ریز. بر اساس نوع ماهی و ارزش آن خاویار هم می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد، از صد هزار دلار برای یک کیلو (انواع ویژه در مغازه های مخصوص) تا ده دلار برای یک کیلو.سفربین به شما گردشگران تور روسیه پیشنهاد می کند چند بسته کوچک از انواع مختلف خاویار را به عنوان سوغاتی با خود آورده و به دوستانتان به شکل ساندویچ یا فینگرفود تعارف کنید.

عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه


والنکی روسی
این نوع چکمه نمدی از سمبل های کشور روسیه است. شرایط خاص آب و هوا و زمستان های بسیار سرد در اکثر نقاط تور روسیه پوشیدن والنکی را باب کرده است. در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز پوشیدن این نوع چکمه بسیار رایج بوده است. در تور روسیه اوج طرفداری از والنکی در قرن نوزدهم میلادی بود و گفته می شود که والنکی از مغولستان به روسیه آمده است. بدنه اصلی چکمه از نمد ساخته می شود و برای کف آن به صورت سنتی از چرم استفاده می شد. به دلیل ساختار بسیار محکم نمد، استفاده از والنکی، راه رفتن در برف ها را راحت کرده و ترس از خیس شدن پاها را برطرف میکند. والنکی شاید استفاده خاصی در اکثرنقاط ایران نداشته باشد اما این نوع صنایع دستی تور روسیه می تواند اشکال مختلفی هم داشته باشد. اگر دوست ندارید این نوع چکمه را برای پا کردن بخرید، مدل مینیاتوری آن هم هست که می تواند برای تزیین خانه استفاده شود. سفربین به آقایان گردشگر تور روسیه هم پیشنهاد می کند که از سفر به روسیه برای خانم هایشان از نوع فانتزی والنکی به عنوان سوغاتی بیاورند.

عروسک ماتروشکا مهمترین سوغاتی روسیه


دانه کاج
دانه کاج شاید برای مردم ایران زیاد آشنا نباشد. دلیل اول برای انتخاب این نوع سوغاتی بسیار ساده است. این نوع خشکبار برای کدبانوهای هنرمند ایرانی می تواند خیلی جالب باشد. بسیاری از سالاد های خوشمزه از آشپزی بین المللی بین ترکیبات خود دانه های کاج را دارند. دانه های کاج جز غنی ترین و با ارزش ترین دانه های روغنی می باشد، به همین دلیل برای سلامتی انسان بسیار مفید است. کمتر موادی پیدا می شوند که بتواند حاوی این تعداد ویتامین باشند. دانه کاج سیستم ایمنی را قوی می کند، هورمون های بدن را تنظیم می کند؛ روماتیزم، پوکی استخوان و مشکلات قلبی را از بین می برد وهمچنین می تواند طعم بی نظیری به سالاد های شما بدهد. پس سفربین به توریست های تور روسیه توصیه می کند حتما این سوغاتی مفید را خریداری کنند.

---------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط : جاذبه های دیدنی سنت پترزبورگ * بهترین رستوران های ایرانی روسیه * مراكز خريد ارزان شهر سنت پترزبورگ

باغ موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران

تور داخلی ارزان

باغ موزه مینیاتور تهران بوستانی در شرق تهران است که با هدف نمایش ماکت‌های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، ساخته شده است. وسعت باغ موزه مینیاتور تهران حدود سه هکتار می باشد. باغ موزه مینیاتور تهران درشمال خیابان جانبازان (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان قرار دارد. ایده این باغ موزه مینیاتور از باغ‌های ایرانی گرفته شده است. بنبراین باغ موزه مینیاتور تهران یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی تهران محسوب می شود که بازدیدکنندگان زیادی دارد. سفربین پیشنهاد می کند در تعطیلات نوروز مسافرانی که به تهران می آیند از این باغ موزه حتما دیدن کنند.


باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


تور گرجستان


ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ موزه مینیاتور تهران از روح هندسی باغهای ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته است که ماکتها در غالب ویژگیهای شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی که آثار انتخاب شده در آنها مستقر میباشند و با توجه به جهات جغرافیایی بناها در محیط اصلی خود استقرار یافته اند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران

در فاز اول ماکت مینیاتوری، ۱۲ اثر تاریخی که هم اکنون در فهرست آثار جهانی ثبت شده اند با مقیاس یک بیست و پنجم اندازه واقعی در باغ موزه مینیاتور تهران استقرار یافته اند: تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام ره (نقش جهان) اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشترمی باشد. باغ موزه مینیاتور تهران که ساخت مجموعه‌های آن بیش از دو سال به طول انجامید، در سال 92 رونمایی و افتتاح شد، که البته فاز دوم این باغ موزه نیز در حال طراحی است که مینیاتور سایر مکان‌های تاریخی و باستانی کشور هم قرار است در آن ساخته شود.
باغ موزه مینیاتور تهران فرصتی برای آشنایی شهروندان، جهانگردان و به ویژه کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان است و امید است که در آینده باغ موزه گسترده‌تری شامل همه آثار تاریخی و مجسمه مفاخر کشور ساخته شود.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


ویژگی خاص باغ موزه مینیاتور تهران
باغ موزه مینیاتور تهران مصداق توجه به محیط‌ زیست و در عین حال مسائل فرهنگی و تاریخی است. تلفیق نمادهای تاریخی کشور با فضای سبز به سبک باغ ایرانی، تجربه‌ای نو است که می‌تواند در سایر نقاط شهر و سایر شهرها نیز تکرار شود و شوق همنشینی فرهنگ ایرانی اسلامی را در دل مردم زنده کند.
تفاوت این باغ موزه با دیگر بوستان‌های جهانی توجه به مجموعه‌های شاخص جهانی و محیط مربوط به آن‌ها با سناریوی تطبیق با جغرافیای ایران است. باغ موزه مینیاتور تهران گونه‌های منطقه زاگرس و منطقه البرز را به طور عمومی شامل می‌شود که در اطراف ماکت‌ها پوشش‌های گیاهی ویژه هر منطقه ایجاد شده است.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


در دو طرف معابر بوستان از گونه‌های لیکوستروم پیوندی و مورد پیوندی استفاده شده که فرم درختی دارد، حدود هفتاد درصد گیاهان استفاده شده همیشه سبز و سی درصد آنها خزان‌پذیر می‌باشند. انواع گیاهان غالب کاشته شده در این باغ شامل چنار، ماگنولیای سبز، بلوط خزان شونده، میخک هندی ابلق، افرای چینی، مورد پیوندی، گوجه گل، سنجد همیشه سبز، و ... می‌باشد.
احداث ساختمان گالری به مساحت هفتصد و پنجاه متر مربع جهت ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، مونیتورینگ، سرویس‌بهداشتی و ... از دیگر اقدامات صورت گرفته در باغ موزه مینیاتوری تهران می باشد. روشنایی باغ موزه مینیاتوری تهران نیز تلفیقی از پایه چراغ‌های خورشیدی و پایه چراغ‌های متصل به برق شهری و با استفاده از لامپ‌های LED و کم مصرف است.
همانطور که گفته شد که در این باغ موزه ماکت های زیادی از آثار مختلف استان های کشور عزیزمان ایران دیده می شود سفربین در این مقاله تعدادی از این آثار را همراه با تصاویر ماکت های آنها به شما معرفی می کند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


ارگ تاریخی بم
اولین اثری که در این باغ موزه دیده می‌شود، ارگ بم کرمان است؛ شباهت زیاد این ماکت با ارگ اصلی به ویژه رنگ گل‌ها و آجرهای آن، چشمتان را خیره می‌کند؛ ارگ بم در استان کرمان و شهر بم واقع شده که در زلزله سال‌ 83 تخریب زیادی داشت؛ اما مورد بازسازی قرار گرفت.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


پارسه (تخت جمشید)

دومین اثر تخت جمشید یا پارسه در استان فارس و در نزدیکی شهرستان مرودشت قرار دارد که یکی از زیباترین ماکت‌های ساخته شده در باغ موزه مینیاتور تهران است؛ رنگ‌آمیزی سنگ‌ها بسیار طبیعی جلوه می‌کند؛ ضمن اینکه به دلیل وسعت پارسه، دیدن تمام ساختمان‌های آن در این ماکت جلوه و شکوه آن را بیشتر می‌کند.

باغ موزه مینیاتورنمایش میراث جهانی ایران


پاسارگاد
اثر بعدی باغ موزه مینیاتور ایران، پاسارگاد است؛ مجموعه پاسارگاد در نزدیکی پارسه و در استان فارس قرار دارد؛ معروف‌ترین اثر این مجموعه بنای منتسب به آرامگاه کورش است.
آدرس باغ موزه مینیاتور تهران : تهران، جانبازان غربی، اتوبان امام علی
شما گردشگران و جهانگردان همه روزه از شنبه تا جمعه تا 8 صبح تا 8 شب از این باغ موزه می توانید دیدن کنید.

---------------------

گرداوری و تنظیم : سفربین

مطالب مرتبط : موزه آبگینه تهران * موزه زمان تهران

طبیعت بکر لرستان

منطقه گلدشت زیباترین تفرجگاه لرستان


تور داخلی ارزان

استان لرستان از خوش آب و هواترین استان های کشور است. این استان با جاذبه های طبیعی فراوان، سرسبزی و بی نظیر، در کنار مردمانی خونگرم و مهربان هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است که با تورهای داخلی به این منطقه خوش اب و هوا سفر می کنند و می خواهند از طبیعت زیبای استان لرستان بهره ببرند.

منطقه گلدشت زیباترین تفرجگاه لرستان


فیش حج


شهر بروجرد یکی از زیباترین شهرهای استان لرستان می باشد و روستاهای خوش آب و هوای منطقه به همراه طبیعت بکر و زیبایش همیشه توجه گردشگران را به خود معطوف می کند. به طوری که تعداد زیادی از کارشناسان آب و هوای این منطقه را همانند مناطق معتدل اروپایی توصیف می کنند.

منطقه گلدشت زیباترین تفرجگاه لرستان


منطقه گلدشت بروجرد یکی از زیباترین تفرجگاه های استان لرستان می باشد که در نزدیکی شهرستان بروجرد قرار دارد. منطقه گردشگری گلدشت استان لرستان شامل یک دره با جلگه ای وسیع و دیدنی و کوه های بلند زاگرس می باشد. منطقه گلدشت استان لرستان شامل چندین روستا شامل گپرگه، قلعه، شیخ میری و فیال است. وجود رودخانه های دائمی و فصلی متفاوت باعث شده تا این منطقه بسیار سرسبز باشد. وجود باغ های سیب فراوان نیز به زیبایی این مناطق افزوده است به خصوص زمانی که این درختان شکوفه می دهند.
با توجه به اینکه منطقه گلدشت استان لرستان از دیرباز به عنوان یک منطقه گردشگری مورد توجه بوده ، دارای امکانات فراوانی است. روستاییان خونگرم و مهمان نواز منطقه گلدشت استان لرستان به خوبی از گردشگران تورهای داخلی پذیرایی می کنند. سراب ها و چشمه های گوناگون گلدشت بروجرد ناشی از آب شدن برف های کوه های منطقه است. هنگام شکوفه دادن باغ های سیب بوی مطبوعی در منطقه می پیچد که بسیار خوشایند می باشد.

منطقه گلدشت زیباترین تفرجگاه لرستان


منطقه گلدشت بروجرد
منطقه گردشگری گلدشت لرستان مکان بسیار مناسبی برای کمپ زدن است و اگر قصد دارید چند روزی را در طبیعت بگذرانید، این منطقه بسیار مناسب می باشد. سفربین به شما توصیه می کند از منطقه گلدشت استان لرستان زیبا که از جاذبه های گردشگری لرستان می باشد دیدن کنید.

منطقه گلدشت زیباترین تفرجگاه لرستان

-------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی : دشت گندم بریان گرمترین نقطه زمین در ایران * منطقه تاریخی و طبیعی دشتستان

ساحل زلاتنی رت معروف ترین ساحل اروپا

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک


تور خارجی ارزان

اگر شما در جستجوی ساحلی بدیع برای گردش می باشید سفربین به شما پیشنهاد می کند که اینجا را هرگز از دست ندید چراکه تعداد خیلی نادری از جزیره با شکل و شمایل خاص وجود دارد. این ساحل با نام شاخ طلایی شناخته می شود و توانایی تغییر شکل نیز دارد و برطبق جهت وزش باد شکلش تغییر می کند! این ساحل واقعا شکل خاصی دارد و گردشگران زیادی تنها برای اینکه فرم های مختلفش را ببینند به اینجا می آیند. زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک در کرواسی محسوب می شود. پس پیشنهاد می کنیم که در تعطیلات نوروز 97 حتما سفر تور اروپا ، به خصوص ساحل زلاتنی رت کرواسی را فراموش نکنید.

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک

تور روسیه

ساحل زلاتنی رَت یا دماغه یا شاخ طلایی جز معروف ترین سواحل اروپا می باشد و یکی از جاذبه های توریستی کشور کرواسی می باشد. این ساحل کوچک که تنها پانصد و سی متر آن به سمت آب‌های شفاف و کریستالی دریای آدریاتیک گسترده شده و ساحل باریک سنگ ریزه های سفید می باشد.

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک


این ساحل در نزدیکی شهر بل ، در ساحل جنوبی جزیره برک قرار دارد. این نقطه‌ی دیدنی بازدید کنندگان فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند که مایلند از گرمای خورشید لذت برده، به آب تنی در آب‌های خنک ساحلی پرداخته و با ورزش‌های آبی سرگرم شوند.
این نقطه از ساحل زلاتنی رت همچنین به عنوان مکانی مناسب برای موج سواری با تخته و بادبان به شهرت رسیده است. این ساحل شگفت انگیزبا جزر و مد و جریانات باد تغییر می کند. در سال 2009 ، این ساحل به عنوان ده ساحل برتر در جهان نامگذاری شد.

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک


بادهایی که از سمت دریای آدریاتیک به ساحل زلاتنی رت میرسند باعث ایجاد موج‌هایی بزرگ و بلند می شوند که موج سواران میتوانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین آفتاب خوب و گرم این ساحل باعث ایجاد محیطی بسیار خوب و ایده آل برای کسانی است که آفتاب میگیرند شده است. استراحت در این ساحل نیز حس خوبی را به فرد به واسطه نسیم گرم و ملایم به همراه رایحه دریا القا میکند و خستگی را از بدن بیرون میکند.

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک


امکانات ساحل زلاتنی رت
این ساحل به تخت‌های آفتاب، چتر و قایق‌های پدالی مجهز گشته است که با اجاره آن‌ها میتوانید اوقات خوشی را برای خود در این ساحل بسازید. وجود درختان سرسبز و جنگل‌های انبوه در کنار خط ساحلی منظره را دوچندان زیبا کرده است. این جزیره در نیمه تابستان گردشگران بیشتری را به خود جذب میکند و شما نیز میتوانید در ماه‌های مرداد و مهر به آنجا سفری داشته باشید تا هم با ازدحام جمعیت کمتری مواجه شوید و هم از آب و هوای گرم آن لذت ببرید.

ساحل زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک

----------------------------

گردآوری و تنظیم : سفربین

مطالب پیشنهادی : بهشت گمشده اروپا * پربازدیدترین کشورهای اروپایی * پارک ساحلی هیتاچی ژاپن

12